Muzyka

Rozwój pieśni w Baroku

Charakteryzująca dla muzyki renesansu wielogłosowa konstrukcja z równoważnymi , zwokalizowanymi liniami głosów, powoli w baroku odpływa w przeszłość.
Rzeczą wyróżniającą barokową muzykę i pieśń było to, iż przykładano dużą wagę do czytelności tekstu; muzyczne przedstawienie słów istniało już od wczesniejszych epok, ale w baroku zaczyna się pojawiać bardzo duża rozpiętość emocjonalna przedstawionych treści.

Różnice między muzyką renesansu i muzyką średniowiecza

W średniowieczu na szczycie stoi Bóg, jest istotą najważniejszą, trzymającą pieczę nad światem, stąd podporządkowanie całego świata europejskiego (politycznie też) kościołowi; w renesansie kościół odchodzi na dalsze miejsce z powodu reformacji, znajduje się pod ostrym ogniem krytyki innych wyznań na nim opartych.

Stanisław Bogusławski biografia

Wojciech Bogusławski - ur. 9 IV 1757 W Glinnie pod Poznaniem, zm. 23 VII 1829 w Warszawie, dramatopisarz, aktor, reżyser; 1778 debiutował jako aktor, śpiewak operowy i autor sceniczny; 1783 85, 1790 94 i 1799 1814 dyr. Teatru Narodowego; prowadził własny teatr m.in. w Wilnie 1785 89 i Lwowie 1794 99; organizował gościnne występy w innych miastach.

Stanisław Moniuszko

Stanisław Moniuszko- ojciec polskiej opery narodowej. ur. 5 maja 1819 w Ubielu koło Mińska Mimo iż mieszkał niedaleko państwa Chopinów, nigdy się nie spotkał z Fryderykiem Chopinem. Mając 14lat pojechał studiować w Berlinie. Po kilku latach studiów osiadł w Wilnie, gdzie był organistą w tamtejszym Kościele.

Stanisław Moniuszko

Stanisław Moniuszko

Stanisław Moniuszko, kompozytor, dyrygent oper, orkiestr symfonicznych i chórów oraz pedagog. Urodzony 5 maja 1819 w majątku Ubiel k. Mińska, zmarł 4 czerwca 1872 w Warszawie.

Po krótkim okresie nauki domowej pod kierunkiem matki Elżbiety, kształcił się w grze na fortepianie od 1827 u Augusta Freyera w Warszawie, zaś od 1830 - u Dominika Stefanowicza w Mińsku.