Przeżycie osobiste jako przedmiot refleksji artystycznej w sztuce renesansu i baroku

Wstęp: Zaznaczenie się indywidualizmu artysty w epoce renesansu
Chęć pozostania w pamięci potomnych

Rozwinięcie: Wiele przeżyć skłaniało artystów do tworzenia:
-śmierć córki
-J. Kochanowski „Treny” cykl 19 trenów poświęconych zmarłej córce Orszulce- poeta wychwala zmarła, wyraża żal i tęsknotę za nią, nie może pogodzić się z jej śmiercią; załamuje się jego wiara w Boga i filozofię stoicką; w końcu za sprawą matki, która ukazała się we śnie godzi się ze śmiercią córki
-mieszkanie na wsi, która jest oazą spokoju
- J. Kochanowski „Pieśń świętojańska o sobótce” – przedstawiona została arkadyjska koncepcja „wsi spokojnej, wsi wesołej”, gdzie nie ma trosk, a wszyscy żyją w zgodzie z naturą, co daje im satysfakcję
- J. Kochanowski „Na lipę” – lipa wychwala swoje zalety, wymienia elementy świata przyrody, z którymi razem tworzy piękny, harmonijny świat
- J. Kochanowski „Na dom w Czarnolesie” podmiot liryczny zwraca się do Boga i prosi go o zachowanie zdrowia, ludzką życzliwość, dziękuje za to, że mieszka w tak pięknym miejscu jak Czarnolas
-choroba nerwowa, pobyt w szpitalu i analiza własnej psychiki, marzenia o sławie i chwale
- T. Tasso „Jerozolima wyzwolona” – epos przedstawiający dzieje pierwszej wyprawy krzyżowej – utożsamianie się Tasso z bohaterami
-przeżycia wojenne, a także miłość do ukochanej
- J. Sobieski – listy do żony Marysieńki – opisuje w nich wydarzenia wojenne, a także miłość do żony w zwrotach:„Największa mego duszy i serca pociecho”
-zmiana wyznania źródłem rozterek moralnych
- W. Potocki „Kto mocniejszy ten lepszy” – krytyka nietolerancji religijnej, która pchnęła sejm do wypędzenia arian w 1658 roku z Polski – Potocki przeszedł wtedy na katolicyzm
-wiejskie życie szlachcica Sarmaty, jego zwyczaje, upodobania, spędzanie czasu
- J. Ch. Pasek „Pamietniki”


Zakończenie: Liczne przykłady pokazują dążenie artysty do indywidualizacji i zaznaczenia swej obecności w dziele w epoce reneansu i baroku;.
Dzięki temu mogła nastąpić zupełna indywidualizacja sztuki w epoce romantyzmu

Related Articles