Rozstanie- konspekt

KONSPEKT
Temat: Przedstaw motyw rozstania i określ jego funkcje w wybranych dziełach literackich z XIX i XX wieku.
I. Literatura podmiotu:
1.Adam Mickiewicz "Konrad Wallenrod".
2.Stefan Żeromski „Przedwiośnie”.
3.Stefan Żeromski "Ludzie bezdomni".
4. Tadeusz Borowski "Pożegnanie z Marią".
5.Albert Camus "Dżuma".


II. Literatura przedmiotu:
1.Polańczyk D.: „Konrad Wallenrod” Adama Mickiewicza, Lublin 1997.
2.Stopka D.: „Przedwiośnie” Stefana Żeromskiego, Kraków 1998.
3.Markiewicz H.: „Ludzie bezdomni” Stefana Żeromskiego, Warszawa 1963.
4.Drewnowski T.: Ucieczka z kamiennego świata, Warszawa 1972.
5.Salomońska M.: „Dżuma” Alberta Camusa, Kraków 1996.
III. Wstęp
1. Rozstanie - ukazanie problemu zjawiska oraz funkcjonowanie tego motywu w wybranych utworach.
2. Różne ujęcia motywu rozstania w literaturze.

IV. Teza
Rozstanie to rozłąka połączonych ze sobą i doświadczonych przez los serc.


V. Argumenty:
1. Adam Mickiewicz: Konrad Wallenrod - dwukrotne rozstanie Konrada z ukochaną Aldoną, wynikiem jego miłości do ojczyzny.
2. Stefan Żeromski Przedwiośnie- burzliwe rozstanie Cezarego z Laurą.
3. Stefan Żeromski: Ludzie bezdomni - rozstanie Judyma z Joasią obrazem prometeizmu bohatera.
4. Tadeusz Borowski: Pożegnanie z Marią - wojna przyczyną rozstania pary kochających się ludzi.
5. Albert Camus: Dżuma - rozstanie na chwile rozstaniem na zawsze.

V. Wnioski
1.Sceny rozstań spełniają w literaturze istotną rolę (przyspieszanie akcji,
efektowne zakończenie, funkcja ideowa...).
2. Motyw rozstania przeważnie nie jest pierwszoplanowym tematem utworów literackich, przeplata się z innymi motywami.
3.Znaczenie słów A. Schopenhauera : "Każde pożegnanie ma coś ze śmierci, każde ponowne spotkanie coś ze zmartwychwstania", dla całości tematu.

Related Articles