Młoda Polska

„Szczęście (...)zawsze będzie się mieściło między naszą stopą a ciemieniem czy kosztuje rocznie milion czy sto ludwików, wrażenie jest zawsze to samo.” Cytat z „Ojca Goriot” porównaj ze światem powieści i współczesnym.

„Szczęście (...) zawsze będzie się mieściło między naszą stopą a ciemieniem czy kosztuje rocznie milion czy sto ludwików, wrażenie jest zawsze to samo.” powiedział Bianchon - jeden z bohaterów książki Honoriusza Balzaca „Ojciec Goriot”. Chciałabym - wykorzystując to stwierdzenie - opisać i porównać postrzeganie świata w tej powieści i w naszym współczesnym życiu.

„To, co było, może przyjść” – przedstaw „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego jako próbę diagnozy niedomagań społecznych

Stanisław Wyspiański jest twórcą wszechstronnym, który pragnął i umiał w dziele swojego życia połączyć kilka dziedzin sztuki w znakomitą całość. Ojciec Wyspiańskiego był rzeźbiarzem, a osobowość artysty kształtowały Kraków i ówczesna Galicja. Kraków – jako zbiór pamiątek, miasto symboli historii Polski, Galicja – jako kolebka ruchu chłopskiego.

„Wesele” Stanisława Wyspiańskiego jako dramat symboliczny

SYMBOL
obrazowe przedstawienie pojęcia abstrakcyjnego

Symbolem posługuje się koncepcja w sztuce – symbolizm, który rozwijał się na przełomie XIX i XX wielu.

Symbolika w „Weselu” jest bardzo bogata.
Tworzą ja:
-postacie dramatu
-przedmioty
-słowa (aforyzmy)
-Symboliczne znaczenie przedmiotów:
-złoty róg -symbol działania jedności narodowej, wyzwolenia, ducha narodu, jest siłą jednoczącą, sygnałem, który miał wzywać do walki
-czapka z piór -symbol próżności, egoizmu, pragnienia o bogatym życiu jakie wiedli panowie, przywiązania chłopów do dóbr materialnych.

„Wesele” jako dramat narodowy.

Dramat Wyspiańskiego należy do kanonu najważniejszych utworów literatury polskiej, zakotwiczony jest bowiem głęboko w przestrzeni "przeklętych" polskich mitów narodowych. Z tego też względu stanowi w pewnym sensie tekst zamknięty, mało czytelny dla kogoś, kto nie zna i nie rozumie naszej historii, tradycji, mentalności polskich odwiecznych problemów związanych z marzeniami o upragnionej wolności.

„Wesele”- między realizmem i fantastyką

Wiek XIX w Polsce obfituje ważnymi postaciami, nie tylko na skalę kraju, lecz także poza nim. To wtedy tworzyli wielcy romantycy jak Mickiewicz, Słowacki czy Norwid, oraz pozytywiści, na których czele stoją Sienkiewicz i Prus. Wśród nich znajduje się największy polski dramaturg, poeta, malarz i grafik, Stanisław Wyspiański.