Motywy

Motywy literackie - wędrówka, podróż.

MOTYWY LITERACKIE WĘDRÓWKA, PODRÓŻ

Wędrówka-przemieszczanie się z miejsca na miejsce, najczęściej pieszo; zmierzanie w jakimś określonym kierunku; odwiedzanie po kolei wielu miejsc.
Podróż-przebywać drogę do odległego celu.

Związki frazeologiczne:
-Wędrówka od urzędu do urzędu,
-Wędrówka po sklepach, po restauracjach,
-Wędrówka w poszukiwaniu pracy,
-Wędrówka po pokoju, wokół stołu,
-Wędrówka dusz.

Motywy kryminalne w literaturze. Zaprezentuj podobieństwa i różnice w przedstawianiu tego typu sytuacji na celowo dobranych przykładach

Motyw kryminalny w literaturze ma swoje szerokie znaczenie. Żądza zemsty, chęć zdobycia władzy, miłość dwóch kobiet do jednego mężczyzny czy zabójstwo na tle rabunkowym, to niektóre przykłady zbrodni, morderstw. Definicją zbrodniarza określana jest osoba, która popełniła morderstwo poprzedzone przygotowaniami jak również osoba, która w wyniku samoobrony pozbawiła nieumyślnie życia drugiego człowieka.

Motywy katastroficzne w literaturze XX wieku.

Motywy katastroficzne w literaturze XX wieku.

XX wiek jest przez wielu nazywany „wiekiem burzliwym”, związane jest to z sytuacją społeczną, gospodarczą i polityczną na całym świecie. Był to czas rozwoju systemów totalitarnych, takich jak faszyzm we Włoszech, komunizm w Związku Radzieckim i nazizm w Niemczech.

Motywy biblijne i ich funkcje w literaturze późniejszych epok.

Wpływ "Biblii" na piśmiennictwo polskie wynikał z jego ścisłych związków z chrześcijańską kulturą europejską, jak i ze stosunków społeczno-politycznych na przestrzeni stuleci. Stosunki te decydowały o wyborze pewnych wątków tematycznych czy też korzystaniu ze stylu biblijnego. Twórcy różnych epok chętnie sięgali do tradycji biblijnej wykorzystując w swych dziełach pradawne symbole i postaci.

Motyw żyda - wiecznego tułacz w literaturze polskiej

MOTYW ŻYDA - WIECZNEGO TUŁACZA W LITERATURZE POLSKIEJ




Lata powojenne przyniosły nowy ustrój. Władze komunistyczne zdawały się być przyjaźnie nastawione do obywateli polskich
Największy polski wieszcz Adam Mickiewicz daje obraz Żyda w “Panu Tadeuszu".