Oświecenie

Pankracy jako bohater tragiczny

Pankracy był jednym z bohaterów dramatu Nie-Boska Komedia Zygmunta Krasińskiego. Przywódcą obozu rewolucjonistów, głównym oponentem hrabiego Henryka. Nosił imię emblematyczne - Pankracy z gr. Wszechwładny.
Pankracego opisuje III i IV część dramatu. Występuje on jako przywódca rewolucjonistów („to ich wściekłość, ich kochanie, to władca ich dusz i zapału”), osoba inteligentna, zdająca sobie sprawę z powagi sytuacji („włosa jednego na czaszce nie masz, wszystkie wypadły, strącone myślami”) oraz zdolny, radykalny w poglądach autorytet ludu („a kiedy ramię wzniesie, wyciągnie, wytęży ponad nimi, schylają głowy, zda się, że wnet uklękną”).

Porównaj wizje świata w podanych fragmentach „Kandyda” Woltera i „Nowego wspaniałego świata” Aldousa Huxleya.

Człowiek zawsze marzył o stworzeniu idealnego świata bez cierpienia, chorób, wojen, śmierci. Wszyscy ludzie byliby równi i szczęśliwi. Niestety taki stan nie jest możliwy. Rasa ludzka ma wiele wad, w tym najgorszą – egoizm. Jeśli dopełnić to chciwością i żądzą władzy widzimy powód dlaczego nie można było wprowadzić w życie „Utopii” Tomasza Morusa.

Porównując wiersze „O co poeta prosi Apollina” i „Na dom w Czarnolesie”, przedstaw wartości wyznawane pezez Horacego i Jana Kochanowskiego.

Jak pokazuje nam zachowany do dnia dzisiejszego dorobek renesansowej literatury polskiej i europejskiej, wielu poetów tejże epoki wzorowało się, tworząc swoją twórczość, do dzieł antycznych. Nierzadko kontynuowali oni w ten sposób myśli wyznawane przez swoich antycznych poprzedników. Do poetów takich zaliczyć możemy Jana Kochanowskiego, który pisząc fraszkę „Na dom w Czarnolesie”, zainspirował się horacjańskim wierszem „O co poeta prosi Apollina”.

Porównanie światopoglądu czterech epok: Średniowiecza, Renesansu, Baroku i Oświecenia.

Renesans i Oświecenie są bliskimi sobie epokami w historii literatury. Są jednak zupełnie różne od Średniowiecza i Baroku, które z kolei są podobne do siebie. Podobieństwa i różnice w światopoglądzie poszczególnych epok są wynikiem występowania po sobie na przemian prądów romantycznych i kla-sycznych zgodnie z sinusoidą Krzyżanowskiego.

Porównanie wizji świata w Kandydzie Woltera i Nowym wspaniałym świecie Aldousa Huxleya.

Świat przedstawiony zarówno w Kandydzie jak i w Nowym wspaniałym świecie to, jak na dzisiejsze czasy, wizje mało realistyczne. W Kandydzie mamy świat dawniejszy, żeby nie rzec ?przestarzały?. Natomiast w Nowym wspaniałym świecie przedstawiony jest obraz świata przyszłości, świata wynaturalizowanego, pozbawionego uczuć, sztucznego.