Prezentacje maturalne

Przedstaw i porównaj różne obrazy Warszawy w literaturze XIX i XX w. oraz w filmie współczesnym.

Bibliografia podmiotowa:

Literatura:
1. Białoszewski M., Pamiętnik z powstania warszawskiego, Warszawa, 1990
2. Konwicki T., Mała apokalipsa, Warszawa, 1999
3. Mickiewicz A., Reduta Ordona, [w:] Dzieła, Warszawa, 1955
4. Prus B., Lalka, Warszawa, 1968
Film:
1.

Przedstaw i porównaj sposoby wykorzystania motywu twierdzy- oblężonego miasta w literaturze. Odwołaj się do kilku wybranych utworów literackich.

Pisarze różnych epok literackich chętnie wykorzystywali motyw twierdzy , oblężonego miasta w swoich dziełach.
Jest to motyw stosunkowy prosty do stworzenia i łatwy w odbiorze, uniwersalny z
„z życia wzięty” ponieważ nie zostaje on wytworzony w umyśle artysty i zapoczątkowany w jego twórczości ale to artysta wykorzystuje charakterystyczny obraz broniącego się miasta.

Przedstaw motyw szaleństwa z miłości w utworach literackich różnych epok

RAMOWY PLAN WYPOWIEDZI

Wstęp
1) Wyjaśnienie pojęcia ? szaleństwo.
2) Wyjaśnienie pojęcia ? miłość.

Teza
Twórcy dzieł literackich w różnych epokach często decydowali się na zamieszczenie w swych utworach kreacji bohaterów szalonych z miłości.

Argumenty
1) Uczucie Orfeusza d o Eurydyki silniejsze niż dotrzymanie obietnicy.

Przedstaw najciekawsze portrety kobiet różnych epok literackich.

?Kobieto puchu marny! Wietrzna istoto!? ? to chyba jedno z najpopularniejszych stwierdzeń odnoszących się do przedstawicielek płci pięknej. Jednak czy do każdej z pań możemy odnieść te słowa? Z pewnością nie, przecież każdy człowiek jest inny. Nikomu nie można z góry przypisywać określonego zespołu cech charakteru.

Przedstaw portret Żydów w literaturze, odwołując się do "Mendla Gdańskiego" i "Nie-boskiej komedii".

Teza: W utworze M.Konopnickiej pt."Mendel Gadański" - Żyd został ukazany w pozytywnym świetle jako człowiek mądry i uczciwy patriota, natomiast w "Nie-boskiej komedii" Z.Krasińskiego - Żydzi to ludzie pozbawieni ideałów i wartości, nietolerancyjni wobec innych.

1. Nawrócenie się Przechrztów na chrześcijanizm jest pozorne, gdyż ciągle wyznają judaizm.