Renesans

Przedstawiciele renesansu.

RENESANS
renesans (fr. renaissance ‘odrodzenie, odradzanie się’ od renatre ‘odradzać się’ z łc. renasci) 1. kierunek w kulturze Europy, zapoczątkowany we Włoszech i trwający od XIV do XVI w., odznaczający się fascynacją antykiem, spontanicznym stosunkiem do człowieka i świata go otaczającego, rozwojem humanizmu i laicyzmu, rozkwitem nauki, przyrodoznawstwa, techniki, muzyki, indywidualizmem i docenieniem roli artysty w kształtowaniu kultury; odrodzenie.

Przedstawiciele renesansu

JAN KOCHANOWSKI - jest najsłynniejszym polskim poetą doby Renesansu, jest także pierwszym polskim poetą wielkiego formatu. Był osobą niezwykle wykształconą, oczytaną, dużo podróżował po Europie. Bez wahania można go nazwać człowiekiem Renesansu. Zaadaptował na polskie warunki większość antycznych gatunków, takich jak pieśń, tren, fraszka.

Przedstaw program naprawy Rzeczpospolitej zawarty w tekstach twórców renesansowych.

Przedstaw program naprawy Rzeczpospolitej zawarty w tekstach Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Piotra Skargi i Jana Kochanowskiego. Jakie postulaty i programy wysuwają pisarze? Jakie zjawiska społeczne i polityczne uważają za niepożądane?

"W spichlerzach wszelkich dóbr dostatek, ku Bałtykowi Wisły bieg
Unosi jagielloński statek, bo wszak to polski złoty wiek.

Przedstaw ideał szlachcica -ziemianina na przykładzie utworów Reja i Kochanowskiego

Przedstaw ideał szlachcica ziemianina na przykladzie utworow mikolaja reja i jana kochanowskiego

zarówno mikolaj rej jak i jan kochanowski to pisarze tworzacy w epoce renesansu zwanej epoką odrodzenia w ktorej możemy wyroznic humanizm.obaj pisarze ukazywali nam w swej tworczosci zycie szlachcica ziemianina, lecz nie zapominali o chlopach i jego potrzebach.

Przedstaw dzieło sztuki renesansowej będące syntezą epoki - Piero della Francesca „Biczowanie”

Obraz pt. „Biczowanie” jest typowym przykładem dzieła renesansowego. Artysta w tajemniczy sposób łączy dwie odległe w czasie sceny: religijną biczowania Chrystusa i świecką z księciem i dwoma mężczyznami, ujmując je w jednej wspólnej perspektywie linearnej. Po lewej stronie obrazu ukazującej wnętrze za sceną biczowania, perspektywę wyznaczają linie belki sufitowej i podłogi, a postacie w głębi zgodnie z prawami tejże perspektywy są odpowiednio pomniejszone.