Tadeusz Reytan był posłem nowogródzkim na sejm 1773–75. Uczestniczył również w konfederacji barskiej mającej za zadanie chronić wiarę katolicką i niepodległość Polski. Uznanie zyskał po dramatycznym sprzeciwie wobec działań mających doprowadzić do I rozbioru Polski. Gdy układ rozbiorowy miał być już ostatecznie zatwierdzony, Tadeusz Reytan dokonał jednego z najsłynniejszych gestów politycznych w historii Polski.
Wiedza o kulturze
Florencja Wenecja Umbria
Cechy (dominujące środki plastyczne i techniczne) -linearyzm
-perspektywa
-dokładność anatomiczna
-bryła (tradycja giottowska)
-„naukowość”
-głównie farby temperowe -plama barwna
-światło
-światłocień
-farba olejna -linearyzm
-światło
-miękki modelunek światłocieniowy
przedstawiciele Masaccio (Święta Trójca, fresk z 1425 r.
Cechy (dominujące środki plastyczne i techniczne) -linearyzm
-perspektywa
-dokładność anatomiczna
-bryła (tradycja giottowska)
-„naukowość”
-głównie farby temperowe -plama barwna
-światło
-światłocień
-farba olejna -linearyzm
-światło
-miękki modelunek światłocieniowy
przedstawiciele Masaccio (Święta Trójca, fresk z 1425 r.
Malowidłom naskalnym pierwotni ludzie przypisywalinadprzyrodzone moce. Nie wiadomo dokładnie, w jakim celu powstawały na ścianach jaskiń malowidła przedstawiające konie, krowy, bizony, bawoły i jelenie, ale prawdopodobnie miały znaczenie magiczne. Wierzono, że niszcząc wizerunki wroga, można spowodować jego chorobę, a nawet śmierć.
Sztuka Starożytnego Egiptu na pierwszy rzut oka jest jednolita, natomiast po wnikliwej analizie odnajdujemy wiele szczegółów, którymi różnią się dzieła z każdego okresu historycznego Egiptu.
Wspaniałe budowle cywilizacji starożytnego Egiptu należą do najstarszych na świecie, a pod względem technicznym przewyższają wiele późniejszych konstrukcji.
Wspaniałe budowle cywilizacji starożytnego Egiptu należą do najstarszych na świecie, a pod względem technicznym przewyższają wiele późniejszych konstrukcji.
Impresjonizm– kierunek w sztuce, który rozwinął się we Francji, ogarniając z czasem inne kraje, w drugiej połowie XIX w. i trwał przez pierwszą ćwierć XX w. Kierunek ten wypracował „system malowania polegający na odtwarzaniu w sposób czysty i bezpośredni doznanego materialnie wrażenia”.
Modernizm-sztuka nowoczesna- umowny okres w dziejach sztuki, którego ramy czasowe wyznacza się od lat 60.
Modernizm-sztuka nowoczesna- umowny okres w dziejach sztuki, którego ramy czasowe wyznacza się od lat 60.