Analiza i interpretacja "Primabaleriny" Edgara Degas

"Primabalerina" autorstwa Edgara Degas powstawała w latach 1876-1877. Obecnie oglądać ją można w paryskim Musee d'Orsay. Edgar Degas to francuski malarz i rzeźbiarz. Urodził się 19 lipca 1834 roku w Paryżu. Studiował w Ecole des Beaux Arts. Pełna inwencji kompozycja, świetna kreska i umiejętność ukazania postaci w ruchu przyczyniły się do uznania go za jednego z największych malarzy końca XIX wieku. Zmarł 27 września 1917 roku w Paryżu. "Primabalerina" to dzieło impresjonistyczne. Był to nurt w europejskiej sztuce, który został zapoczątkowany przez grupę paryskich artystów studiujących w Atelier Gleyere oraz w Academie Suisse w ostatniej ćwierci XIX wieku. Najbardziej charakterystyczną cechą malarstwa impresjonistycznego było dążenie do oddania zmysłowych, ulotnych momentów. Dzieło wykonane jest techniką pasteli, przedstawia scenę rodzajową , a dokładniej tancerkę.
Pole obrazowe ma kształt prostokąta pionowego. Kompozycja jest wielopostaciowa, jednak na obrazie wyodrębniona jest postać baletnicy, pozostałe postaci są ukryte w głębi sceny. Na planie pierwszym widzimy, jak już wspomniałam, primabalerinę, w głębi, na planie drugim widnieją inne tancerki pozostające nieco w ukryciu. Kompozycja obrazu jest dość nietypowa, jej główny element (primabalerina) jest przesunięty ku prawej krawędzi dzieła. Ponadto jest też dynamiczna, oparta na diagonalach i łukach, mimo to spokojna, harmonijna i zrównoważona. Możemy tutaj zaobserwować ruch prowadzony od prawej do lewej, co sugerują ruchy i dynamika głównej postaci-baletnicy. Obraz cechuje asymetria; primabalerina widnieje w prawym dolnym rogu, w lewym górnym rogu dostrzegamy inne postaci, reszta obrazu to scena i horyzont. Centrum kompozycji stanowi baletnica, lecz nie znajduje się ona na środku obrazu. Tłem kompozycji jest kurtyna i scena, na której występuje bohaterka. W prawym górnym rogu widzimy skrawek horyzontu, który jest podwyższony. Obraz ten cechuje delikatny modelunek światłocieniowy, w dodatku o zatartych granicach. Światło jest rozproszone, mimo to najjaśniejszym elementem jest tańcząca primabalerina. Kolorystyka dzieła jest stonowana, o ciepłej tonacji. Dominującymi barwami są odcienie brązu, beżu, ciemnej zieleni oraz bieli. Główna postać obrazu jest zaakcentowana poprzez jasne barwy karnacji oraz stroju z drobnymi elementami o macniejszej barwie, jak czerwone kwiaty. Obraz przedstawia pogodny nastrój. Gestykulacja
i mimika baletnicy jest znacząca, uosabia harmonię. Dzieło prezentuje środki typowe dla impresjonizmu, autor posługuje się rozmytymi plamami barwnymi o zatartych granicach oraz łagodną kreską. Cechy te świadczą o realizacji zalożeń właściwych impresjonizmowi, jak i indywidualnym rozwoju artysty, co wyraża się nietypową kompozycją z przesuniętymi ku krawędzi obrazu elementami.
"Primabalerina"to dzieło impresjonistyczne. Edgar Degas potrafił świetnie uchwycić moment ruchu. Jasna tonacja barw, w jakich została przedstawiona baletnica, skupia na sobie wzrok widza. Poprze biały strój i jasną karnację tancerki autor podkreślił jej kobiecość, delikatność, subtelność-cechy, które powinna mieć każda baletnica. Świadczą
o tym także jej ruchy pełne wdzięku i uroku. Gesty postaci są zgodne z ich kompozycyjnym ukierunkowaniem, są pełne ekspresji i wyrazu, tancerka swym tańcem oddaje charakter przedstawienia tanecznego, baletu. Delikatna i subtelna kreska doskonale oddaje ulotność, przelotność chwili. Przesunięcie postaci baletnicy ku krawędzi obrazu tworzy go bardziej naturalnym
i realistycznym, ukazując duże pole, które wykorzystuje baletnica w swym tańcu oraz zmienność jej ruchów. Podobny efekt zauważamy obserwując dalsze postaci ukazane częściowo, w połowie, skryte za kurtynami.
Obraz "Primabalerina" Edgara Degas zrobił na mnie duże wrażenie, szczególnie poprzez fantastyczne uchwycenie momentu ruchu. Jest to obraz delikatny, subtelny, pełen wdzięku,
a jednocześnie bardzo dynamiczny i pełen ekspresji. Oglądając to dzieło mam wrażenie jakbym oglądała całe przedstawienie, cudowny taniec primabaleriny.

Related Articles