Muzyka

Szkoły narodowe

Wielkie znaczenie dla romantyzmu miały ruchy narodowe,znamienne dla umysłowości europejskiej XIX stulecia.W muzyce,a zwłaszcza w operze i poemacie symfonicznym ruch narodowy znalazł swoje odbicie w powstających w epoce romantyzmu tzw. szkołach narodowych.Pod wpływem budzącego się u twórców poczucia narodowej odrębności i rozumienia ciągłości tradycji wywodzącej się z koltury ludowej kompozytorzy zainteresowali się rodzinnym folklorem,przedstawili muzyczne sceny z historii swojego narodu,poszukiwali prawdy o sobie w świecie dawnych legend,baśni i mitów.

Sztuka renesansu

Sztuka renesansu

Renesans jako jeden z najważniejszych prądów ukształtował język artystyczny, który zadomowił się w kulturze europejskiej na kilka wieków. O ile jest prawdą, że renesans nawiązywał do starożytności, to prawdą jest też, że artyści tego okresu tworzą zupełnie nowe wartości.

Szymanowski Karol

Szymanowski Karol (1882-1937)

Polski kompozytor. Uczył się muzyki u swego ojca, następnie u H. Neuhausa w Jelizawietgradzie. Od1901 do 1905 studiował kompozycję u Z. Noskowskiego i M. Zawirskiego
w Warszawie. W 1905 pod patronatem W. Lubomirskiego powstała Spółka Nakładowa Młodych Kompozytorów Polskich, w której skład weszli: K.

Słowa

Imitacja - forma muzyczna oparta na fakturze polifonicznej. Jest utworem wielogłosowym, w którym poszczególne głosy imitują się na wzajem. Najbardziej znanymi formami imitacyjnymi są kanon i fuga.


Wyjaśnienia niektórych terminów:

Faktura w muzyce to techniczna budowa utworu, rodzaj użytych środków kompozytorskich oraz technicznych metod ich realizacji.

Tango

Tango argentyńskie i tango nowoczesne (europejskie), którego uczymy się na kursach tańca towarzyskiego, to dwa różne tańce.

Tango zawsze było tańcem intymnym, nie wymagającym dużej przestrzeni. Kiedy jednak znalazło drogę do sal balowych Europy, jego styl nie zgadzał się z europejska ideą tańca balowego, a było to ponad sto lat temu.