Materiały do matury

Problem tragicznego kręgu zbrodni (sprawiedliwość, wina i kara) w „Makbecie” Williama Szekspira.

W Makbecie mamy do czynienia z problemem przemiany osobowości zwykłego człowieka, który ulega silnej pokusie władzy, pragnie rządzić za wszelką cenę, bez względu na konsekwencje. Makbet to wzorowy rycerz, wierny poddany króla Dunkana, mający opinię walecznego i mężnego dowódcy. Ten prawy i szlachetny mąż szybko stanie się bezwzględnym mordercą, krwawym, znienawidzonym przez poddanych despotą.

Problem miłości i śmierci w literaturze średniowiecza

1) Śmierć była bardzo w średniowiecznej sztuce i literaturze niezmiernie popularna. Podstawowym hasłem epoki było "Memento mori"-pamiętaj o śmierci.Najczęściej służyła zastraszeniu ludzi , lecz występowała także w postaci wyidealizowanej.

"Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią" - bohaterem jest Mistrz,człowiek bardzo wykształcony.

Praca maturalna: Mowa zakochanych w epoce staropolskiej i dziś.

Tematem mojej prezentacji jest mowa zakochanych w epoce staropolskiej i dziś.

Na początku należy rozważyć, czym jest „język zakochanych”. Można powiedzieć, że jest to swoisty kod służący porozumiewaniu się dwojga kochanków. Specyficzną cechą owej mowy jest duże zabarwienie emocjonalne wynikające z faktu, że ludzie używają go mówiąc o miłości.

Pozdróż i jej znaczenie dla losów bohatera w literaturze i filmie drogi. Scharakteryzuj zjawisko na wybranych przykładach.

Od zarania dziejów człowiek podróżował. Miejsca i cele jego wędrówek były rozmaite. Wędrówka w życiu człowieka ma bardzo wiele znaczeń: przynosi nowe doświadczenia bądź też oznacza chęć poznania, czasem symbolizuje ucieczkę i tułaczkę, poszukiwanie szczęścia czy lepszych warunków bytu. Powoduje zazwyczaj porzucenie na zawsze lub na pewien czas dotychczasowego sposobu życia, zmianę środowiska lub otoczenia.

Powtórka z epok - barok i oświecenie.

1. Styl barokowy w sztuce (Malarstwo, architektura)
· Termin barok pochodzi z języka portugalskiego „barocco” oznacza nieregularną perłę o dziwnym kształcie, włosi używali tego słowa do określenia czegoś przesadnego.
· Termin oznacza wszystkie zjawiska w sztuce mające miejsce między renesansem a klasycyzmem i oświeceniem.