Młoda Polska

Młodopolscy artyści świadomie i celowo kształtowali swój wizerunek jako geniuszy odrzucanych i niezrozumianych przez społeczeństwo. Zakładali maski i odgrywali role. Jak rzutowało to na ich twórczość?

Ci biedni młodopolscy artyści, ukryci pod maska geniusze, niedoceniani i niezrozumiani przez społeczeństwo. Ale czy oby na pewno? A może to oni sami nie potrafili zrozumieć społeczeństwa oraz jego potrzeb.
Obojętność społeczeństwa wobec sztuki ukazana jest, miedzy innymi, na obrazie Edwarda Okunia „Filistrzy”.

Młodopolski Antychryst.

Wojciech Gutowski : Królestwo Antychrysta i tęsknota Lucyfera. Oblicza szatana w literaturze Młodej Polski [w:] Stulecie Młodej Polski, red. M. Podraza-Kwiatkowska, Kraków 1995.

Typologia szatana wg Stanisława Przybyszewskiego :

„Szatan jest jak każde bóstwo trójjedyny.

Na czym polegał dramat sprawy narodowej w „Weselu”?

„Wesele” Stanisława Wyspiańskiego jest to utwór realistyczno–symboliczny, który z opisu uroczystości weselnej zamienił się na dramat narodowy. Takie zestawienie, zarówno kwestii hucznej zabawy jak i problemy polityczne, było możliwe tylko dzięki symbolice określonych przedmiotów i wprowadzeniu obok osób realistycznych „postaci dramatu”.

Na podstawie fragmentu "Chłopów" Władysława Stanisława Reymonta określ, na czym opierał się porządek hierarchiczny obowiązujący w społeczności wiejskiej. (ciut zmieniona)

Podany fragment powieści Władysława Reymonta pt. „Chłopi” pochodzi z pierwszego tomu – Jesień, z piątego rozdziału. Jest to rozmowa pomiędzy największym we wsi gospodarzem - Maciejem Boryną, a jego parobkiem Kubą. Mężczyźni znajdują się w izbie domu Boryny i omawiają warunki dalszej pracy. W tym czasie Józka, córka gospodarza, częstuje ich typowym, wiejskim jedzeniem, a także gorzałką.

Na podstawie fragmentu "Chłopów" Władysława Stanisława Reymonta określ, na czym opierał się porządek hierarchiczny obowiązujący w społeczności wiejskiej.

Podany fragment powieści Władysława Reymonta pt. „Chłopi” pochodzi z pierwszego tomu – Jesień, z piątego rozdziału. Jest to rozmowa pomiędzy największym we wsi gospodarzem - Maciejem Boryną, a jego parobkiem Kubą. Mężczyźni znajdują się w izbie domu Boryny i omawiają warunki dalszej pracy. W tym czasie Józka, córka gospodarza, częstuje ich typowym, wiejskim jedzeniem, a także gorzałką.