Młoda Polska

Tragiczny koniec błyskotliwej kariery Zenona Ziembiewicza. Na podstawie załączonych fragm. „Granicy” i całego utworu Zofii Nałkowskiej przedstaw przyczyny klęski, jaką poniósł bohater w życiu prywatnym i publicznym.

Granica jest kulminacyjnym utworem w twórczości Nałkowskiej, będącym manifestem filozoficznym, artystycznym oraz ideowym autorki. Jest również syntezą jej wiedzy o człowieku, społeczeństwie, osobowości ludzkiej i jej determinantach. W powieści podjęte jest skomplikowane studium ludzkiej psychiki i zachowań, zaś kluczem do odczytania sensu utworu zdaje się być tytuł powieści.

Twoja tarcza przeciw złemu...

JAKA JEST PRZECIW ZŁEMU TWOJA TARCZA CZŁOWIECZE KOŃCA WIEKU XX?

Już od tysięcy lat, ludzkość stojąca w obliczu niebezpieczeństwa uciekała się do najrozmaitszych sposobów stawiania czoła przeciwnością losu. Zło, z którym walczono przybierało jednocześnie różne formy, wymieniając jedynie; wojny i konflikty międzynarodowe, klęski żywiołowe, pogoń za pieniądzem, wypływający z niewiedzy strach przed nieznanym.

Udowodnij, że "Wesele" jest typowym młodopolskim utworem.

Stanisław Wyspiański napisał „Wesele” między listopadem 1900 roku , a marcem 1901 roku. Inspiracją do napisania tego utworu były autentyczne uroczystości weselne, które odbyły się 20 listopada 1900 roku w podkrakowskich Bronowicach. Była to uroczystość w domu Włodzimierza Tetmajera, młodopolskiego malarza, gdzie swe wesele wyprawił Lucjan Rydel, dopiero co ożeniony z chłopką Jadwigą Mikołajczykówną.

Typy dramatów młodopolskich.

Istniały dwa zasadnicze typy dramatów - symboliczny i naturalistyczny oraz dodatkowo eks-presjonistyczny.

Przykład pierwszego stanowi "Wesele". Wyspiański zachowuje starożytną zasadę trzech jedności - miejsca, czasu, akcji. W jednej scenie nie ma więcej niż trzech postaci.

Dramat posiada dwa wątki społeczno-obyczajowy związany z osobami rzeczywistymi oraz fantastyczno-symboliczny - z osobami dramatu, zjawami.

Twórczość którego poety Młodej Polski jest dla Ciebie najciekawsza i dlaczego?

W epoce Młodej Polski żyło i tworzyło wielu znakomitych poetów, ale najbardziej zafascynowała mnie poezja Kazimierza Przerwy-Tetmajera. Żeby scharkteryzować jego twórczość wtbrałam cztery wiersze: "Koniec wieku XIX", "Hymn do nirwany", "Lubię, kiedy kobieta..." i "Melodia mgieł nocnych" (Nad Czarnym Stawem Gąsienicowym).