Wiersze

Interpretacja i analiza - "Monolog dla Kasandry"

Jaką cenę musi zapłacić jednostka wybitna za swoją wyjątkowość. – analiza i interpretacja wiersza pt. „Monolog dla Kasandry”.

Autorką wiersza pt. „Monolog dla Kasandry” jest Wisława Szymborska - laureatka Nagrody Nobla. Przez twórczość tej jednej z najwybitniejszych polskich poetek przeważnie przemawia ironia, kpina oraz dystans do siebie, otaczających ją ludzi i świata.

Interpretacja Wiersza - Jacek Kaczmarski - Legenda o Św. Jerzym

W wierszu Jacka Kaczmarskiego o Świętym Jerzym, który zabija smoka, smok jest tylko metaforą, przykrywką słowa „zło”. Mówiąc, ze święty Jerzy zabił gada, myślimy, że walczył ze złem. W interpretacji elementów treściowych i symbolicznych (ikonografia) Rycerz przedstawiany jest najczęściej konno w scenie walki ze smokiem, symbolizującym zło i szatana.

Interpretacja analityczna wiersza Zbigniewa Herberta „Apollo i Marsjasz”.

Zbigniew Herbert tworzył lirykę filozoficzną, pełną przemyśleń, moralistyczną. Często odwoływał się do tradycji kultury europejskiej. Swoje rozważania skupiał na problemach egzystencjalnych. Poezja Herberta jest wielopłaszczyznowa, głęboka, można znaleźć w niej różne konteksty interpretacyjne.

Interpretacja "Trenu Fortynbrasa" Zbigniewa Herberta

Zbigniew Herbert niejednokrotnie w swej poezji dokonuje reinterpretacji znanych utworów literackich, gra z konwencją literacką. W „Trenie Fortynbrasa” odwołuje się do „Hamleta”, tragicznej historii księcia Danii. Poeta jednakże opisuje tę historię z punktu widzenia księcia norweskiego Fortynbrasa, postaci w dziele Szekspira pobocznej, ledwie zarysowanej i w sztuce raczej obojętnej wobec konfliktów rozgrywających się na dworze Corneliusa.

Interpretacja "Pieśni V" (Pieśń o spustoszeniu Podola) - J. Kochanowskiego

Autor w "Pieśni V" odwołuje się do najazdu Tatarów na Podole z 1575r. Najazd ten wiązał się z wzięciem do niewoli ok. 50 tysięcy Polaków oraz ze spaleniem i ograbieniem wielu podolskich wiosek.
Tatarzy byli bezlitośni. Autor określa ich mianem "psów bisurmańskich", podczas gdy do Polaka zwraca się "Cny Lachu".