Muzyka w średniowieczu

1) muzyka liturgiczna muzyka jednogłosowa :
* CHORAŁ GREGORIAŃSKI (papież Grzegorz I)
- tractus – śpiew ciągły, nie przerywany
- śpiew responsorialny – wierni i księża na zmianę
- śpiew antyfonalny – melizmaty (ozdobniki)

2) TROPOWANIE [ podkład pod melizmaty nowego tekstu]
- Alleluja
SEKWENCJE [ nowa forma poetycka i muzyczna
- oderwanie tropów od Alleluja i usamodzielnienie]
- Stabat Mater
- Dies irove
DRAMAT LITURGICZNY = MISTERIUM = MIRACULUM
- forma muzyczna i teatralna
- w świątyniach
- dramaty pasyjne

3) POLIFONIA
a) szkoła kompozytorska opactwa ST. Martial w Limoges
- ORGANUM – do głosu podstawowego
dokomponowywano głos dodatkowy
- DISANTUS – głosy podporządkowane ścisłej rytmice
opartej na starożytnych strofach wierszowanych
{ rytmika modalna }
b) katedra Notce Dame w Paryżu
- IMITACJE – jeden głos naśladuje z opóźnieniem drugi
- MOTET – do tenoru dokomponowywane są dalsze głosy
{ szeregu odcinków o różnej melodii
i różnym tekście dla poszczególnych głosów}


4) ARS ANTIQUA „Stara sztuka”
- rytmika menzuralna – której odpowiednio
wyznaczony jest już czas trwania poszczególnych
dźwięków utworu i ich wysokości
- pismo menzuralne = menzuralna notacja
- pismo nutowe późnego średniowiecza,
nuty maxiama dzieli się na lonigie, longa na brevis

ARS NOVA „nowa sztuka” XIII i XIV
- uporządkowanie rytmiki menzuralnej
- stworzenie nauki KONTRAPUNKTU
[ prowadzenie głosów w utworze wielogłosowym ]
- swobodna i bardziej zróżnicowana rytmika
- poświęcenie uwagi muzyce świeckiej

5) SZKOŁA BURGUNDZKA XV w.
- synteza muzyki z pięciu wieków
- ustalenie 4-głosowego układu
do muzyki wielogłosowej:
- kontratenor
- alt
- tenor
- bas


6) MUZYKA ŚWIECKA
- FRANCJA – TRUWERZY
- chanson de geste
~ PROWANSJA – TRUBADURZY
- NIEMCY – MINNESINGERZY [meistersinger]

7) MUZYKA POLSKA
* XIV Bogurodzica
* Wstał z martwych Król nasz Syn Boży

Related Articles