Reklama radiowa

KRYTERIA CHARAKTERYZUJĄCE NOŚNIKI REKLAMY

Cechy fizyczne
Żywotność przekazu reklamowego (czas pamiętania reklamy)
Selektywność (dociera do konkretnej grupy odbiorców)
Zasięg oddziaływania
Grupa odbiorców danego nośnika
Sugestywność (radio , TV , prasa Ż )
[Prestiż nośnika
Koszt produkcji odpowiedni dla nośnika
System przyjmowania zleceń i stawiane wymagania
Stopień wykorzystywania nośnika przez konkurencję
Efektywność oddziaływania]

KRTTERIA CHARAKTERYZUJĄCE ODBIORCĘ REKLAMY

Wielkość segmentu rynku (grupy do której docieramy)
Usytuowanie graficzne odbiorców (lokalne, ogólnokrajowe)
Rodzaj odbiorcy (osoby fizyczne, firmy)
Nawyki odbiorcy w zakresie korzystania z nośników


PODZIAŁ MEDIÓW

GŁÓWNE WSPOMAGAJĄCE




MWDIA GŁÓWNE

RADIO TV PRASA
OgólnokrajoweRegionalne Prywatne PaństwoweAkademickieKatolickie OgólnokrajowaRegionalnaKablowaSatelitarna OgólnokrajowaRegionalna(ogólnaspecjalistyczna) DziennikiTygodnikiCzasopisma(ogólnaspecjalistyczna)



MEDIA WSPOMAGAJĄCE

REKLAMAZEWNĘTRZNA WYDAWNICTWA REKLAMOWE INNE
- tablice ogłoszeniowe- plakaty- na komunikacji- szyldy, kasetony- flagi, transparenty- markizy, balony - ulotki- broszury- ogłoszenia- katalogi - kino- kasety video- galanteria reklamowa- telefon








CECHY TELEWIZJI

ZALETY WADY
- duży zasięg- dynamizm prezentacji- stosowanie efektów specjalnych- trudność ucieczki od reklamy- połączenie obrazu z dźwiękiem - duży koszt emisji- wysokie koszty realizacji- duży chaos informacyjny- brak selektywności przekazu- mała skuteczność przekazu- możliwość zaniechania oglądania przez przełączenie programu


CECHY PRASY CIDZIENNEJ

ZALETY WADY
- dobre pokrycie rynku- duża wiarygodność u czytelnika- przystosowanie do potrzeb odbiorcy- możliwość dotarcia w godzinach rannych - jakość przekazu reklamowego- krótki czas trwania reklamy- słaba zauważalność przekazu reklamowego



CECHY PISM KOLOROWYCH

ZALETY WADY
- wysoka selektywność geograficzna i demograficzna- duża wiarygodność i prestiż w opinii czytelnika- dobra jakość reprodukcji formy- długi okres trwania reklamy- możliwość załączenia kuponu do wycięcia - długi termin przygotowania do druku- niska natarczywość reklamy- ograniczona powierzchnia reklamowa- ograniczona liczba odbiorców


RADIO JAKO MEDIUM


ZALETY
- medium towarzyszące
Toaleta Praca Rozrywka Posiłki Podróż
Radio + + + + +
Prasa - + / - - + +
TV - - + + -
Odutor - + / - - - -
- uniwersalne
- selektywne
- lokalne
- przewaga przed południem
- aura emocjonalności
- źródło najświeższych wiadomości
- duży zasięg

WADY
- rozproszenie czasowe i przestrzenne
- trudności w ocenie poziomu słuchalności
- brak zróżnicowania programowego
- niewystarczający prestiż



MOCNE STRONY REKLAMY RADIOWEJ

- aura emocjonalności
- trudna do uniknięcia
- niski koszt produkcji i emisji
- różnorodność treści i formy reklamy
- najbliżej momentu dokonania zakupu (efekt świeżości)
- szybka realizacja zleceń
- krótki czas od pomysłu do realizacji
- dostosowuje kampanię do zmian na rynku
- magia bodźców słuchowych

SŁABE STRONY REKLAMY RZDIOWEJ

- ulotność (niska percepcja)
- duża ilość powtórzeń (znudzenie)
- ograniczenia przekazu werbalnego
- trudność przekazywania skomplikowanej treści

DLACZEGO JEDNE REKLAMÓWKI SĄ SKUTESZNIEJSZE OD INNYCH ?

- jak najwcześniej prezentują markę produktu
- prezentują ją często
- jak najwcześniej obiecują klientowi korzyści z zakupu
- obiecują je często

WSKAZÓWKI

- jedna obietnica, korzyść, informacja
- szybko zidentyfikuj reklamowaną markę
- wykorzystaj dźwięki i głosy działające na wyobraźnie
- można wykorzystać do transferu wizerunku; rozpoznawanie przez telewidzów filmów reklamowych wyłącznie na podstawie ścieżki dźwiękowej zwiększa to wskaźnik częstotliwości kampanii reklamowych
- szybko wywołaj słuchacza, od początku reklamy powinien wiedzieć, że jest skierowana do niego
- język i sposób mówienia adekwatne do nawyków adresata
- poproś słuchacza o podjęcie działań
- wykorzystuj reklamy radiowe do innych form promocji
- zwiąż kampanię z charakterystycznym odgłosem
- muzyka pomaga sprzedawać pod warunkiem , że nie jest skomplikowana

RODZAJE KOMUNIKATÓW

- racjonalne
- emocjonalne
- moralne

TECHNIKI REALIZACJI REKLAMY RADIOWEJ

- jingel (zwiastun)
- komunikat reklamowy
- monolog
- dialog
- scenka rodzajowa
- piosenka reklamowa






CECHY PRAWIDŁOWEGO SPOTU RADIOWEGO

- krótki, zwięzły, czytelny, treściwy
- oryginalny sposób przekazu zwracający uwagę
- wykorzystujący język grupy docelowej
- nie przeładowany zawartością merytoryczną (mało szczegółów)
- odpowiednio dobrana muzyka i efekty dźwiękowe
- casting głosów (odpowiedni dobór)
- szybkość wypowiedzi
- ilość słów (30 sekund około 65 słów)
- wykorzystanie percepcji słuchowej (akustyka, samogłoski, poziom głośności)

SLOGAN – krótki, zwięzły, czytelny, sugestywny, prawdziwy, łatwo zapamiętywany

RODZAJE SLOGANÓW

- deklaratywny („wszystko dla ciebie”)
- asocjacja myśli (skrót myślowy)
- humorystyczny
- wzbudzający ciekawość
- komunikujący nowość
- rozkazujący
- prestiżowy
- identyfikujący towar
- działający na emocje

SCENARIUSZ

- czytelny dla klienta, realizatora, studia
- informacje na wstępie: co reklamujemy, cel reklamy czas trwania
- charakterystyka głosów i dźwięków
- charakterystyka głosów i muzyki
- nie oceniaj reklamy na podstawie scenariusza, oceń jak brzmi wtrącona pomiędzy reklamy

attention A I D Aaction

interest desire

(wywołuje u odbiorcy zachowania pośrednie)
- zwrócenie uwagi
- zainteresowanie
- pragnienie

STYLE REKLAMOWE

- apel bezpośredni
- ekskluzywny image
- humor
- rekomendacja
- porównanie












PARAMETRY MEDIA BRIEFU
Przekaz informacji dotyczący zadania reklamowego , np. stworzenia filmu reklamowego

- cele marketingowe (stwarza klient i określa wytyczne)
- reklamowe (wynikają z celów marketingowych)
- mediowe (te, które powinna spełniać prawidłowo stworzona kampania reklamowa, jak stworzyć plan mediowy, jakie media można wykorzystać)
- grupa docelowa
- zasięg i częstotliwość
- sezonowość
- regiony
- termin kampanii
- budżet (niezbędny)

CELE MARKETINGOWE

- wprowadzenie nowego produktu na rynek
- wzbudzenie chęci spróbowania
- wzrost spożycia
- wzmocnienie dystrybucji
- wzmocnienie pozycji lidera na rynku
- wprowadzenie nowego opakowania
- podniesienie opłacalności produkcji

CELE REKLAMOWE
- wskazanie korzyści wynikających z używania nowych produktów
- edukacja konsumenta co do sposobu używania nowego produktu
- pokazanie nowych sposobów wykorzystania produktu
- podniesienie świadomości marki
- podniesienie świadomości reklamy wśród detalistów i hurtowników
- poinformowanie o obniżce cen
- poinformowanie o nowym opakowaniu
- poinformowanie o konkursie, promocji
- podnoszenie efektywności przekazu


CELE MEDIOWE

- dotarcie do grupy docelowej w sposób najbardziej oszczędny
- dotarcie do nowych użytkowników
- dotarcie do użytkowników już istniejących
- uzyskanie wysokiej częstotliwości
- uzyskanie dominującego udziału w reklamie w danym sektorze
- wzmacnianie dotarcia reklamy do dorosłych
- dotarcie do hurtownika i detalisty przez prasę handlową
- podniesienie efektywności kupowania mediów
- umocnienie aktywności w TV

OKREŚLENIE GRUPY DOCELOWEJ

- według kryteriów demograficznych (płeć, wiek, wykształcenie, zarobki)
- według kryteriów psychograficznych (cechy charakteru, styl życia)

GRUPA DOCELOWA WEDŁUG CELÓW

- nowi lub dotychczasowi użytkownicy
- użytkownicy lub kupujący
- intensywni lub sporadyczni użytkownicy

ZASIĘG ZALEŻY OD

- cele marketingowe
- penetracja produktów na rynku

CZĘSTOTLIWOŚĆ ZALEŻY OD

- aktywności firm konkurencyjnych
- częstotliwości zakupu
- komplikacji przekazu kreatywnego

SEZONOWOŚĆ zależy od polityki marketingowej producenta (aktywna i bierna)

REGIONY

Wzmocnienie reklamy z powodu
- silnej firmy konkurencyjnej
- tradycyjnie niskie spożycie danego produktu

CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA TERMIN KAMPANII

- dystrybucja
- produkcja materiałów reklamowych
- rok finansowy
- zatwierdzenie planów przez klienta

DZIELENIE BUDŻETU

- belowe the line (część budżetu reklamowego przeznaczona jest na wydatki nie związane z zakupem mediów)
- trade advertising (częćś budżetu przeznaczona na reklamę u dystrybutorów lokalnych)
- produkcja
- prowizja agencyjna
- above the line (przeznaczenie na zakup mediów)
- inflacja

BADANIA SŁUCHALNOŚCI


RODZAJE BADAŃ
ć
o produkcie o nabywcy o środkach przekazu
ć
sprzedaż wg. – konsumujemy wg. –dostępność środków przekazu
- rodzaju sklepu demografii i sposób użytkowania mediów
- opakowania - zachowanie wobec (GFK , OBOP)
- ceny produktu i reakcja [ które radio i jak jest słuchane]
- regionu na reklamę - wydatki reklamodawców
- miesiąca

BADANIA SŁUŻĄ DO OCENY SŁUCHALNOŚCI DANEJ ROZZGŁOŚNI , POMAGAJĄ DOKŁADNIE ZAPLANOWAĆ KAMPANIĘ I BUDŻET

PO CO UŻYWAMY BADAŃ

- pomagają w planowaniu mediów (wybraniu odpowiednich mediów, nośników reklamy)
- upewniają klienta (uwiarygodniają firmę)
- dają podstawę do negocjacji z mediami
- skłaniają właścicieli mediów do ulepszania środków przekazu

JAK SPRAWDZIĆ CZY BADANIA SĄ DOBRE

- kto za nie płaci
- wielkość próby
- reprezentatywność próby (grupy wiekowe, społeczne...)
- kwestionariusz
- doświadczenie osób przeprowadzających badania
- kiedy badania zostały przeprowadzone (aktualność)
- liczby podane są sensownie

TECHNIKI BADAŃ RADIOWYCH

- przypadkowe sprawdzenie
- dip stick (czy słuchasz)
- day after recall (jakiej rozgłośni słuchałeś w dniu poprzednim)
- diary system (dzienniczek)

METODA DAY AFTER RECALL

- duża próba
- ciągłość badania
- większa liczba badanych stacji
- dokładne dane o regionach
- krótki czas dostarczenia wyników
- niższe koszty
- specyficzne cechy

METODA DZIENNICZKOWA

- mniej popularna
- efekt autoselekcji próby
- efekty panelowe
· efekt echa
· zawyżenie wyników
· zakłócenie struktury odpowiedzi (wpływ respondenta)
· wyższe koszty
- specyficzne cechy
· analiza zasięgu i częstotliwości
· modelowanie planowania mediów
· analiza programu radiowego






PROBLEMY PRZY BADANIACH RADIA

- z identyfikacją stacji
- z określeniem obszaru na którym program jest słuchany
- z faktem, że radio nie jest słuchane uważnie
- z faktem, że często słucha się go poza domem (niemożność badania drogą telemetryczną)






PLANOWANIE KAMPANII REKLAMOWEJ W RADIU







PLAN MEDIOWY (jeden) – zbiór informacji niezbędny do określenia jakie media biorą udział w kampanii

MEDIAPLAN (wiele) – strategia emisji reklam

SŁUCHALNOŚĆ KWADRANSOWA – odsetek lub liczba osób z grupy docelowej słuchających danej stacji w przeciągu danych 15 minut

ŚREDNI KWADRANS – średnia liczba osób słuchających danej stacji w dowolnym kwadransie w ciągu dnia, bądź w danym paśmie czasowym (uśrednione wartości ze średnich kwadransów)

ZASIĘG DZIENNY (słuchalność dzienna) – odsetek osób deklarujących słuchanie danej stacji przynajmniej 15 minut w dniu poprzedzającym badanie

ZASIĘG TYGIDNIOWY – odsetek osób deklarujący słuchanie danej stacji przynajmniej przez 15minut w tygodniu poprzedzającym badanie


PLANOWANIE


OTRZYMUJEMY BRIEF Z PRAMETRAMI KAMPANII

- grupa docelowa
- regionalizacja
- budżet

PORÓWNUJEMY

- audytorium stacji pod kątem grupy docelowej
- krzywe słuchalności w grupach docelowych
- bloki reklamowe pod względem cen

BADAMY KRZYWE SŁUCHALNOŚCI

WYBIERAMY ROZGŁOŚNIE, KTÓRE NAJLEPIEJ SPEŁNIAJĄ DANE KRYTERIA

NASTĘPNIE

- wybieramy przedziały czasowe
- tworzymy optymalne mediaplany
- obliczamy niezbędne wskaźniki

KONTAKTY UŻYTECZNE MEDIAPLANU – suma liczby osób z grupy docelowej słuchających we wszystkich przedziałach czasowych przewidzianych w mediaplanie

KOSZT DOTARCIA REKLAMY DO 1000 SŁUCHACZY – wskaźnik określający ile reklamodawca musi zapłacić aby 1000 osób z jego grupy docelowej usłyszało spot

CPT - x 1000


GRP – suma słuchalności stacji we wszystkich kwadransach przewidzianych w mediaplanie lub jednostka miary określająca wielkość publiczności radiowej, którą można sumować

GRP = słuchalność kwadransowa w % x liczba spotów

Related Articles