Barok

Marcin Luter.

Luter Marcin, Martin Luther (1483-1546), duchowny, niemiecki reformator Kościoła zachodniego. Od 1497 znajdował się pod wpływem Braci Wspólnego Życia, ruchu odnowy w średniowiecznym katolicyzmie. W 1505 wstąpił do zakonu augustianów.
Zajmował się filozofią Aureliusza Augustyna () i , egzegezą Listu do Rzymian i Listu do Galatów.

Mikołaj Sęp Szarzyński Sonet V

Jest to liryka bezpośrednia. Podmiot liryczny ujawnia się w 3 zwrotce (za pomocą zaimka "nasz")
Podmiot liryczny twierdzi Iz rzeczy materialne, bogactwo sa nie trwałe.
Druga zwrotka to pytanie retoryczne, Podmiot liryczny rozmyśla na tym, że ani uroda, sława bogactwo, władza nie uchroni nikogo przed strachem.

Miłość i śmierć w epoce baroku na podst."Do Anny","Marność","Krótkość żywota"D.Naborowskiego; "Niestatek","Niestatek II", "O swej Pannie" J.A.Morsztyna; "Uwagi śmierci niechybnej"J.Baki

Epoka baroku, której główny rozkwit przypadł na wiek XVII, dała wyraz wielu dramatycznym sprzecznościom tkwiącym w człowieku, czym zakwestionowała obowiązującą wcześniej renesansową harmonię. Wyraża się to między innymi w tematyce literatury barokowej, która w porównaniu do tematyki epok minionych, uległa znacznemu poszerzeniu.

Mikołaj Sęp-Sarzyński.

M. Sęp-Sarzyński to poeta tworzący w latach siedemdziesiątych XVI wieku. Zmarł mając 31 lat. Jego twórczość stoi na pograniczu renesansu i baroku. Renesansowe zainteresowanie się człowiekiem jest połączone z refleksjami filozoficzno- religijnymi. Wyrazem rozdarcia wewnętrznego człowieka baroku, są występujące w jego sonetach motywy zwątpienia, obsesja śmierci, rozważania nad rozdwojeniem natury człowieka.

Mikołaj Sęp Szarzyński „O wojnie, którą wiedziemy z szatanem i ciałem”

Sonet Szarzyńskiego jest monologiem skierowanym do Boga. Występują w nim apostrofy np.”[…] o nasz Panie”, których zadaniem jest podkreślenie wyniosłości próśb oraz samego Boga. W pierwszych dwóch strofach autor stosuje podmiot zbiorowy, natomiast natomiast dwóch końcowych strofach opisuje własne uczucia jako zwykłego, bezradnego człowieka, cyt: „[…]człowiek jest niebaczny rozdwojony w sobie”.