Konspekty

To Tristan, to Izolda, tylko czasy inne

Wstęp: Dzieje romansu Tristana i Izoldy
- wypicie przez kochanków eliksiru
- ucieczka przed królem Markiem
- darowanie win, odejście Tristana

Rozwinięcie: przykłady nieszczęśliwych kochanków
- W. Szekspir „Romeo i Julia” – romans między Romeem, a Julią – przedsta-
wicielami dwu wrogich, zwalczających się wzajem rodów; konflikt między kochankami, a otoczeniem, które nie akceptuje miłości
- J.

Ten, kto nie czyta przeżyje tylko swoje życie, czytający przeżyje więcej

W mojej pracy postaram się dowieść słuszności powiedzenia „ten, kto nie czyta, przeżyje tylko swoje życie, czytający przeżyje więcej”. Mam nadzieje, że postawione przeze mnie argumenty przekonają Was, co do słuszności tej tezy.

Pierwszym argumentem potwierdzającym słuszność tego powiedzenia jest fakt, iż czytając książkę, wzbogacamy swoje słownictwo.

Technika powieściowa w Potopie

TECHNIKA POWIEŚCIOWA W POTOPIE
- \"ku pokrzepieniu serc\"- po upadku powstania styczniowego
FABUŁA:(przeplatające i spajające się ze sobą watki)
- wątek historyczno - polityczny: najazd Szwedów
- romansowy – „trójkąt” miłosny - Kmicic, Oleńka, Radziwiłł (przeszkody)
Wszystkie czesci trylogii są zbudowane w oparciu o schemat fabularny:
- plan fikcyjny(dzieje Kmicica i Oleńki)
- plan historyczny(potop szwedzki, zdrada magnacka)
SCHEMAT ROMANSOWY
- od poznania do małżeństwa (przeszkody)
PARALEIZM HISTORYCZNY I PRZYRODY:
- gdy szlachta poddała się była burza, przyroda odzwierciedla nastroje--->cecha eposu
Technika powieściowa w porównaniu z filmem
- rama chronologiczna – 1655 - 1656
- historia - dopiero w X wieku - zdrada pod Ujściem
- motywy wolterscotańskie; poznanie , pojedynek, ucieczka, zawieszanie wątków momencie największego napięcia
- tło - okres wojen szwedzkich 1655 - 1657
- ukazanie społeczeństwa polskiego
- patriotyzm chłopski
- upadek moralny Kmicica zbiega się z upadkiem moralnym obywateli
- dominuje przygoda wojenna oraz sceny dramatyczne, tworzy to sensacyjny tok wątku
- powieść wojenna
- obraz życia społecznego - fakty ukazujące życie obozowo-rycerskie, wojenne
- 2 fazy - załamanie się po kapitulacji pod Ujściem, zdrada
Jasna Góra opór i walka, obrona
- Kmicic broni Jasnej Góry
- prosty, plastyczny, pełen ekspresji język, archaizmy, długie zdania wielokrotnie złożone
- w scenach batalistycznych: porównania homeryckie, bohaterowie mają cechy nadludzkie.

Szatan i demon w literaturze i sztuce.

Szatan przez wieki uznawany był za tego, który kusi człowieka, czyni zło i jest ojcem grzeszników. Według Biblii zbuntowany przeciw Bogu anioł, nakłaniający człowieka do grzechu. W literaturze pojawia się jako zło wcielone. W odróżnienie od diabła ma w sobie powagę i majestat. Przeraża, ale także fascynuje.

Symbolika "Ludzi bezdomnych"

1. WSTĘP
a. Przedstawienie symbolizmu w „Ludziach bezdomnych”
b. Symbol – głębsza prawda; ukazanie przeżyć głównego bohatera

2. ROZWINIĘCIE
a. Posąg Wenus z Milo
o Grecka bogini miłości
o Zachwyt Podborskiej „Jakaż ona piękna! jakaż prawdziwa!”
o Symbol harmonii, piękna, szczęścia, miłości i urody życia
o Odzwierciedla świat ludzi bogatych

b.