Motywy

Różnorodne ujęcia motywu śmierci w literaturze i sztuce.

Temat: Różnorodne ujęcia motywu śmierci w literaturze i sztuce. Dokonaj analizy wybranych przykładów.

BIBLIOGRAFIA + KONSPEKT:

I. Literatura podmiotu:
• Borowski Tadeusz, Opowiadania, Pożegnanie z Marią, U nas w Auschwitzu, Proszę państwa do gazu, Sara, Warszawa 2004, ISBN: 83-7297-024-6
• Goethe Johan Wolfgang, Cierpienia młodego Wertera, Greg, Kraków 2008, ISBN: 978-83-7327-161-6
• Nałkowska Zofia, Medaliony, Sara, Warszawa 2004, ISBN: 83-7297-499-3
• Pieśń o Rolandzie, Greg, Kraków 2008, ISBN: 978-83-7327-243-9
• Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią, http://pl.

Scharakteryzuj funkcje motywu snu i widzenia w wybranych dziełach literackich różnych epok

W językach pochodzenia germańskiego, np. w angielskim czy niemieckim słowa „sen” i „marzenie” brzmią zupełnie tak samo. Tytuł pierwszego słynnego dzieła austriackiego psychiatry i neurologa Sigmunda Freuda został przetłumaczony właśnie jako „Objaśnienia marzeń sennych”. Można stąd wnioskować, że z punktu widzenia nauki sen to nie tylko spanie samo w sobie, wyłączenie świadomości, odpoczynek dla mózgu, ale moment ściśle związany ze sferą ludzkich marzeń, źródło wiedzy o zakamarkach psychiki.

Sen jako sposób prezentowania postaci literackiej . Na podstawie powieści B. Prusa "Lalka"

Bolesław Prus w powieści Lalka używa rożnych sposobów prezentacji swoich bohaterów. Jednym z nich jest wykorzystanie marzenia sennego, dzięki któremu bardzo dużo dowiadujemy się o Izabeli Łęckiej, dwudziestopięcioletniej zubożałej arystokratce.
Śni ona sen, który odzwierciedla jej niepokoje związane z własną sytuacją materialną i poznaniem Stanisława Wokulskiego.

Spektakle teatralne w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu. Porównaj przedstawienia teatralne z ich pierwowzorami literackimi.

Dzień dobry. Temat, który państwu zaprezentuje jest nietypowy w obliczu poprzednich. Brzmi on następująco: (temat). Dobrym punktem wyjścia prezentacji będzie zastanowienie się na istota teatru z życiu człowieka
Myślę, że potrzeba uczestniczenia w spektaklu wynika z niezaspokojonej ludzkiej potrzeby poznawania rzeczywistości, innych i samego siebie.

Sposoby i funkcje przedstawiania tradycji szlacheckiej na podstawie fragmentów Pana Tadeusza A. Mickiewicza i Ferdydurke Witolda Gombrowicza.

Tradycja szlachecka jest bardzo silnie zakorzeniona w kulturze polskiej. Każdy zna pojęcie polskiej gościnności – przyjmowanie przybyłego gościa z należytymi mu honorami, traktowanie go zgodnie ze staropolską maksymą „Gość w dom, Bóg w dom”. Powyższe teksty posiadają wspólną tematykę – pojęcie gościnności w polskich dworkach szlacheckich, jednak jej ujęcie diametralnie się różni.