Młoda Polska

Na czym polegają związki literatury i sztuki (malarstwa, rzeźby muzyki) w okresie modernizmu? Odwołaj się do konkretnych przykładów.

Na czym polegają związki literatury i sztuki (malarstwa, rzeźby muzyki) w okresie modernizmu? Odwołaj się do konkretnych przykładów.


Młoda Polska wniosła do poezji i literatury łączenie wrażeń słuchowych i kolorystycznych ze słowem. W wierszach co raz częściej obok słowa pojawiała się barwa i dźwięk.

Na czym polegał dramat sprawy narodowej w „Weselu”?

„Wesele” Stanisława Wyspiańskiego jest to utwór realistyczno–symboliczny, który z opisu uroczystości weselnej zamienił się na dramat narodowy. Takie zestawienie, zarówno kwestii hucznej zabawy jak i problemy polityczne, było możliwe tylko dzięki symbolice określonych przedmiotów i wprowadzeniu obok osób realistycznych „postaci dramatu”.

Na podstawie 4 - 5 przykładów wykaż związek literatury z różnymi dziedzinami kultury i sztuki.

Motto:

Granice mego języka
oznaczają granice mego świata.

Ludwig Wittgenstein


Od słowa wszystko się zaczyna i na słowie wszystko się kończy. Poza słowem nic nie ma; świat poza słowem nie istnieje. Wszystkie domy i wszyscy ludzie, którym udało się wyrwać ze słowa, nie są z naszego świata - świata ludzi żywych i w słowie obecnych.

Na podstawie analizy podanych fragmentów Nad Niemnem i wykorzystując kontekst całej powieści, przedstaw, w jaki sposób charakterystyka bohaterów wprowadza w problematykę utworu. Zwróć uwagę na kontrastowość kreacji bohaterek i ich otoczenia or

Nad Niemnem jest powieścią pozytywistyczną Elizy Orzeszkowej. Krytyka literacka, która zainteresowała się utworem Orzeszkowej, uznała Nad Niemnem epopeją narodową. Początkowo utwór miał nosić nazwę „mezalians”, ze względu na ograniczenie fabuły utworu tylko do małżeństwa pomiędzy panną z wyższych sfer a mężczyzną pochodzącym ze szlachty zagrodowej, jednak w trakcie pisania zrezygnowała z tego i poszerzyła swoje dzieło o kolejne wątki.

Na podstawie analizy podanych fragmentów dramatu „Sen srebrny Salomei” Słowackiego i Stanisława Wyspiańskiego „Wesele” (Akt II scena 24) porównaj kreacje postaci Wernyhory, określ funkcję intertekstuarnego związku obu utworów.

Zarówno w dramacie „Wesele” jak i w dramacie „Sen srebrny Salomei” występują pewne różnice i podobieństwa. Obydwa utwory opowiadają o Wernyhorze. „Wesele” jest rozprawą z mitami romantycznymi.

Język utworów
„Wesele”
a) rozmowa o przymierzu, język prosty, wiele archaizmów „ostań”, „Asaństwu”

„Sen srebrny Salomei”
język prosty, nie wysublimowany, staropolski

Występuje wiele środków stylistycznych:
„Wesele”
a) nagromadzenie czasowników; dynamizm
”przybieżali, powiadali, czego nie zjęzykowali”
b) anafory:
„Słyszysz, jaki wicher wieje!
Słyszysz, wielki deszcz się pluszcze!”
c) powtórzenia: „wszystko święte, wszystko żywo”
d) uosobienie „wstaną kosy”

„Sen srebrny Salomei”
anafory:
„Taj znów zagra dziad z powagą,
Taj znów jęknie – a kto zna go”
powtórzenia: „Budut trupy – budut hłazy”
wykrzyknienia: „Klnę się na duch!”

3.