TECHNIKA POWIEŚCIOWA W POTOPIE
- \"ku pokrzepieniu serc\"- po upadku powstania styczniowego
FABUŁA:(przeplatające i spajające się ze sobą watki)
- wątek historyczno - polityczny: najazd Szwedów
- romansowy – „trójkąt” miłosny - Kmicic, Oleńka, Radziwiłł (przeszkody)
Wszystkie czesci trylogii są zbudowane w oparciu o schemat fabularny:
- plan fikcyjny(dzieje Kmicica i Oleńki)
- plan historyczny(potop szwedzki, zdrada magnacka)
SCHEMAT ROMANSOWY
- od poznania do małżeństwa (przeszkody)
PARALEIZM HISTORYCZNY I PRZYRODY:
- gdy szlachta poddała się była burza, przyroda odzwierciedla nastroje--->cecha eposu
Technika powieściowa w porównaniu z filmem
- rama chronologiczna – 1655 - 1656
- historia - dopiero w X wieku - zdrada pod Ujściem
- motywy wolterscotańskie; poznanie , pojedynek, ucieczka, zawieszanie wątków momencie największego napięcia
- tło - okres wojen szwedzkich 1655 - 1657
- ukazanie społeczeństwa polskiego
- patriotyzm chłopski
- upadek moralny Kmicica zbiega się z upadkiem moralnym obywateli
- dominuje przygoda wojenna oraz sceny dramatyczne, tworzy to sensacyjny tok wątku
- powieść wojenna
- obraz życia społecznego - fakty ukazujące życie obozowo-rycerskie, wojenne
- 2 fazy - załamanie się po kapitulacji pod Ujściem, zdrada
Jasna Góra opór i walka, obrona
- Kmicic broni Jasnej Góry
- prosty, plastyczny, pełen ekspresji język, archaizmy, długie zdania wielokrotnie złożone
- w scenach batalistycznych: porównania homeryckie, bohaterowie mają cechy nadludzkie.