Współczesność

„Człowieka można zniszczyć, ale nie pokonać” czy „Człowiek jest ludzki w ludzkich warunkach”, która z koncepcji jest ci bliższa.

Wycie syren, krzyk, tłumy ciekawskich gapiów. Nagle z wnętrza palącego się domu dobiega płacz niemowlęcia. Zrozpaczona matka woła o pomoc. Tłum obojętnie patrzy na rozgrywającą się tragedię. Nagle jeden ze świadków zdarzenia, nie zważając na nic, rzuca się w kierunku domu, jego sylwetka gwałtownie znika w gęstym dymie.

„Inny świat” (Gustaw Herling-Grudziński) - streszczenie najważniejszych zdarzeń

1)POwody aresztowań,sposób śledztwa:
-Powody aresztowan byly bardzo blahe i nielogiczne.Grudziński zostal aresztowany i oskarżony na podstawie niemiecko brzmiącego nazwiska oraz oficerskich butów na nogach-zostal oskarżony o szpiegostwo,dzialanie przeciwko ZSRR.Żyda,szefca oskarzono,że dziala na szkodę gospodarki ZSRR,gdyż nie chcial latac nowych butów,starymi skrawkami skóry.

„Inny świat” – hołd złożony człowiekowi i dokument degradacji człowieka.

Gustaw Herling-Grudziński pisząc „Inny świat” ukazał nam wszystkim przerażające realia obozów sowieckich, zasady ich funkcjonowania, a także wpływ systemu totalitarnego na jednostkę. Wpływ ten możemy określić jako co najmniej zgubny, a mówiąc ściślej związany był on z powolnym procesem dehumanizacji.

„Istota totalitaryzmu w świetle poznanych utworów”

Totalitaryzm to wg słownika języka polskiego ustrój w którym wszystko znajduje się pod kontrolą władzy, jest ona wszechmogąca i nieograniczona. Wszelkie formy kontroli społecznej zostały zlikwidowane. Państwo ingeruje we wszystkie dziedziny życia społecznego, kulturalnego i politycznego. Jednostka jest pozbawiona większości praw, a elementy zagrażające systemowi są likwidowane.

„Jakaż jest przeciw włóczni złego Twoja tarcza? (...)”. Moje podróże po krainie literatury w poszukiwaniu systemu wartości.

Pytanie o „ochronną tarczę” przeciw złu wymierzonemu w człowieka postawił pod koniec ubiegłego wieku K. Przerwa – Tetmajer, poeta – dekadent. Tak jak innym z jego pokolenia, przyszło mu żyć w świecie „przewartościowanych wartości”, w poczuciu egzystencjalnego lęku, zagrożenia i obawy przed tym, co przyniesie nowe stulecie.