Młoda Polska

O symbolu i symbolizmie.

Młoda Polska to epoka mająca miejsce pod koniec XIX wieku (1890- 1918).
Na określenie tej epoki używano wielu równoważnych i wymiennych nazw: modernizm, neoromantyzm, dekadentyzm, impresjonizm i symbolizm. Każdy z tych terminów ma uzasadnienie, choć wnosi odmienne ideowo-artystyczne jakości, które w dodatku często się nawzajem przenikają i tworzą w sumie skomplikowaną kulturową różnorodność.

O szlachetności, która wyrządza krzywdę.

Motyw szlachetności przewija się przez wiele znanych i cenionych dzieł literackich. Szlachetność i honor stanowiły niepodważalne wartości dla wybranych bohaterów literackich od antycznych wojowników poprzez średniowiecznych rycerzy aż do zaangażowanych w walki narodowo-wyzwoleńcze powstańców.

Obecność historii i symboli w "Weselu".

Wesele" Stanisława Wyspiańskiego jest dramatem symbolicznym, czyli takim, w którym oprócz realiów i zwykłych wyda-rzeń, ogromną rolę odgrywa warstwa symboliczna. Koncepcja dramatu to dwie warstwy: realistyczna i wizyjno-symboliczna, któ-re przeplatają się wzajemnie. W swoim wypracowaniu spróbuję ujawnić obecność historii i symboli w tym utworze.

Obraz Boga i człowieka w utworze "Dies Irae" Jana Kasprowicza

W utworze przedstawiony jest przerażający obraz końca świata, gdzie człowiek skazany zostaje na zagładę. Przerażeni ludzie stają się bezbronni i słabi w obliczu nadchodzących niesamowitych wydarzeń. Mimo lęku i niepewności ufają, że Bóg okaże się litościwy i uratuje ich przed czekającą ich śmiercią.

Obraz Lucyfera w kulturze- "Sąd ostateczny" i "Lucyfer".

W poniższej pracy postaram się ukazać postać Lucyfera na podstawie wiersza Tadeusza Micińskiego „Lucyfer” i obrazu Hansa Memlinga „Sąd ostateczny”. Zasadniczym celem króla ciemności jest sprzeciwianie się Bogu we wszystkim, niszczenie wszystkiego, co Bóg stworzył. On sam również chce stanowić o dobru i złu.